آشنایی با الگوریتم Rank Brain

آشنایی با الگوریتم Rank Brain یکی از مهمترین و جدیدترین فاکتورهای بهینه سازی موتور جستجو برای هر سایت می‌باشد. بی توجهی به آن ممکن است کیفیت سایت شما را تهدید کند.

الگوریتم Rank Brain یا به فارسی الگوریتم رنک برین، یک هوش مصنوعی خودکار برای ارزش دهی به محتوای وب سایت‌ها بر اساس مفهوم گرایی می‌باشد.

آشنایی با الگوریتم Rank Brain

برای اولین بار توسط گوگل در سال 2016 برای کمک به الگوریتم مرغ مگس‌خوار ایجاد شد.

در روش قدیمی گوگل با طراحی یک فرمول ریاضی، رتبه بندی کلمات کلیدی را با استفاده از داده های الگوریتم پنگوئن، الگوریتم پاندا و الگوریتم مرغ مگس خوار تعیین و رتبه بندی می‌کردند.

لذا به صورت دوره ای به روز رسانی می‌کرد، و این یک ایراد بزرگ بود.

این روش بعدها، توسط مدیران سایت‌ها، مورد سوء استفاده قرار گرفت و نتایج جستجوی گوگل را پر از کلمات کلیدی بی ارزش کرد.

این عمل باعث ایجاد هزاران سایت اسپم شد، که با کلمات کلیدی سعی در جذب مخاطب به سایت داشتند.

با اعتراض کاربران، گوگل استراتژی مخاطب محور خود را بازبینی کرد و ربات (Rank Brain)  را طراحی، توسعه و هوشمند کرد.

آشنایی با الگوریتم Rank Brain
آشنایی با الگوریتم Rank Brain

عملکرد الگوریتم رنک برین چگونه است؟

الگوریتم Rank Brain یک ربات هوش مصنوعی خودکار می‌باشد که اطلاعات و به روز رسانی خود را از طریق آموزش با استفاده از سنجش و تحلیل نتایج خود بر اساس جستجوی مخاطبان، تعیین می‌کند.

پیچیدگی به روز رسانی خودکار این ربات هوش مصنوعی، یکی از رموز علم بهینه سازی موتور جستجو  می باشد.

این پیچیدگی مدیران سایت را مجبور می‌کند با درک و تحلیل رفتار مخاطبان خود، سعی در تولید محتوای مناسب با کلمه کلیدی استفاده شده داشته باشند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

در مقاله قبل ما در مورد روش عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار توضیحات جامعی را ارایه دادیم.

اما شاید سوال باشد که مبنای عملکرد و رتبه بندی ربات هوش مصنوعی چه فرقی با الگوریتم رتبه بندی مرغ مگس خوار دارد؟

ار آنجایی که که الگوریتم رنک برین برای کمک به الگوریتم مرغ مگس‌خوار ایجاد شد، به طور موازی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

خیلی زود این هوش مصنوعی از الگوریتم مرغ مگس خوار به دلیل دقت بالا جلو زد.

اینک ربات (Rank Brain) یکی از مهمترین الگوریتم های سئوی گوگل می‌باشد.

طبق اظهارات کارشناسان گوگل؛ الگوریتم رنک برین تنها 15 درصد نتایج جستجو را به عهده دارد.

در حالی که با پیشرفت و سرعت بالای ربات هوش مصنوعی  این درصد مدام در حال افزایش می‌باشد!

کلمه کلیدی در رنک برین
آشنایی با الگوریتم Rank Brain | کلمه کلیدی همان پلاک محل شما است.

مفهوم کلمه کلیدی در تولید محتوا

قبل از بررسی مفهوم کلمه کلیدی لازم است با ذکر مثالی شما را با یکی از روش‌های عملکرد الگوریتم رنگ برین آشنا کنیم:

فرض کنید کاربری با کلمه ” الگوریتم های سئو گوگل ” در نتایج جستجو دنبال محتوا، برای مطالعه می‌گردد.

لیستی از سایت‌های مختلف نمایش داده می‌شود که برخی محتوای بلند و برخی محتوای کوتاه دارند.

اما در کمال تعجب محتوای کوتاه بالاتر از نتایج محتوای بلند نمایش داده می‌شود! علت چیست؟

در بررسی مشخص می‌شود محتوای کوتاه از نظر نوع نگارش و استفاده از کلمات مفهومی و مترادف رتبه بهتری دارند.

چون با درج یک فایل صوتی یا محتوای ویدیویی ، متناسب با نوع نگارش و عنوان از مقاله بلند بهتر عمل کرده است.

اما چطور ممکن است؟

مدت زمان Dwell Time

به مدت زمانی که یک کاربر در صفحه صرف می‌کند، Dwell Time می گویند.

نتیجه پرسش بالا مشخص کرد که هر کاربری از طریق جستجو وارد صفحه ای شود و در آن حداقل بیشتر از 3 دقیقه صرف کند، مبنای رتبه بندی بهتر گوگل شده است.

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در نتایج هوش مصنوعی پایین بودن نرخ پرش یا  CTR می‌باشد.

هر چقدر کاربری که وارد صفحه محتوا می‌شود، زودتر خارج شود امتیاز منفی برای شما کسب می‌کند.

یکی از فاکتورهای مهم هوش مصنوعی را می‌توان Dwell Time در نظر گرفت.

پس اگر دنبال تولید محتوا هستید، باید بدانید با چه استراتژی محتوایی، بتوانید مخاطب را بیشتر در صفحه نگهدارید تا با کاهش نرخ پرش جایگاه خود را در نتایج جستجو از دست ندهید.

مفهوم کلمه کلیدی
آشنایی با الگوریتم Rank Brain

حالا که با معنی Dwell Time آشنا شدیم باید بدانید، اصولا در رتبه بندی وب سایت‌ها برای صفحات محتوا، میزان رضایت کاربر بسیار مهم می‌باشد.

یکی از تاثیرات افت رتبه صفحات سایت، استفاده از کلمات کلیدی اصلی و تاکید به آنها در بین محتوا می‌باشد.

این روش در الگوریتم‌های جدید روی مفهوم گرایی اهمیت داده شده است.

لذا گوگل پیشنهاد می‌کند به جای استفاده از کلمات کلیدی اصلی که اشباح شده است از کلمات فرعی و مترداف یا توصیفی استفاده کنید.

یک مثال:

فرض کنید کاربری دنبال اطلاعات درباره کلمه ” سئو ” است.

ما می‌توانیم در تولید محتوا به جای تاکید و اشاره روی این کلمه کلیدی، از واژگان مترادف آن مانند بهینه سازی موتور جستجو، بهبود موتور جستجوی سایت استفاده کنیم.

تمام کلمات هم خانواده و مترادف همان مفهوم سئو را به اطلاع گوگل می‌رساند و نیازی نیست حتما روی کلمه اصلی متمرکز شوید.

هوش مصنوعی الگوریتم Rank Brain با بررسی مفهومی کلمات کلیدی استفاده شده در بین نتایج جستجو محتوای با ارزش را شناسایی و رتبه بندی می‌کند.

آشنایی با الگوریتم Rank Brain
آشنایی با الگوریتم Rank Brain

چگونه محتوای مناسب هوش مصنوعی الگوریتم رنک برین تولید کنیم؟

پاسخ به این سوال بسته به عملکرد شما در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوی گوگل دارد.

نوع استراتژی تولید محتوا، استفاده از واژگان هم خانواده کلمات کلیدی، یکی از مهمترین پایه‌های تولید محتوا می‌باشد.

مهمترین عوامل تاثیر گذار در کسب نتایج بهتر مطالب در گوگل به 6 عامل بستگی دارد:

  1. ایجاد مفهوم گرایی و پاسخگویی به سوالات احتمالی کاربران در محتوا
  2. ایجاد رضایت کاربر پیش از مشاهده صفحه محتوا
  3. بررسی رضایت کاربران از متن محتوا
  4. کسب رضایت کاربران با بررسی دوره ای محتوا
  5. چگونگی استفاده از عبارات در لینک سازی داخلی
  6. رعایت اصول نگارش تولید محتوا و ساده نویسی

 

  • ایجاد مفهوم گرایی و پاسخگویی به سوالات احتمالی کاربران در محتوا

پاسخ گویی به سوالات احتمالی و روشن کردن نکاتی که کاربران ممکن است در مطالعه محتوا درک درستی از آن نداشته باشند را ملاک پاسخگویی به سوالات در محتوای خود قرار دهید.

  • ایجاد رضایت کاربر پیش از مشاهده صفحه محتوا

افزایش سرعت مطالب، تصاویر و عنصرهای گرافیکی مورد استفاده در صفحه را باید کاملا بهینه و ریسپانسیو کنید. باید صفحات سایت شما به گونه باشد که هم در گوشی هوشمند موبایل، هم تبلت و هم رایانه به درستی نمایش داده شود.

سرعت جستجو و لود صفحه هم یک از فاکتورهای مهم در رتبه بندی وب سایت‌ها می‌باشد.

  • بررسی رضایت کاربران از متن محتوا

با روش‌های درج محتوا و استفاده از کلمات پرسشی یا روانشناسی باید سعی کنید جلوی ترک کاربر از صفحه وارد شده را به حداقل برسانید.

هر نوع کلمات یا جملاتی که می‌دانید ممکن است مورد نظر کاربر نسبت به نوع جستجو مهم باشد بصورت مساوی در بین محتوا تقسیم کنید.

با تولید پادکست یا ویدیو یا اینفوگرافی هم می‌توانید کاربر را جذب و در صفحه نگهدارید.

  • کسب رضایت کاربران با بررسی دوره ای محتوا

با ایجاد روش‌های تعامل کاربران در صفحه مانند ترغیب به درج نظرات در انتهای مطالب و افزایش آنها سعی کنید به مرور کیفیت محتوای خود را مورد پسند مخاطب قرار دهید.

هوش مصنوعی ربات الگوریتم rank brain بصورت دوره ای با بررسی مجدد مجدد صفحاتی که قبلا بررسی کرده است؛ رتبه قرارگیری صفحات سایت را در نتایج گوگل تغییر می‌دهد.

از نظر  ارسال نظرات کاربران، یا اضافه شدن مطالب بیشتر یا تغییر در نوع ارایه مطلب صفحات را به روز رسانی کرده و مجدد اعتبار داده و به نتایج بالا یا پایین خواهد آورد.

  • چگونگی استفاده از عبارات در لینک سازی داخلی

ارتباط صفحات از نظر مفهوم و نوع موضوع برای انکر تکست سایت مهم می‌باشد. سعی کنید محتوایی که تولید می‌کنید به گونه تنظیم کنید که همزمان چند لینک به صفحات داخلی سایت که مرتبط با موضوع باشد استفاده کند.

هوش مصنوعی الگوریتم رنک برین یکی دیگر از فاکتورهای خود برای رتبه دهی به مطالب سایت چگونگی ساختار لینک دهی داخلی سایت می‌باشد.

هر چقدر به اندازه استفاده از لینک‌های زیاد در داخل مطالب زیاد باشد به همان مقدار امکان کسب رتبه بالا وجود دارد.

آشنایی با الگوریتم Rank Brain

  • رعایت اصول نگارش تولید محتوا و ساده نویسی

متاسفانه خیلی از مدیران سایت سعی می‌کنند در نوع نگارش محتوا از واژگان و جملاتی استفاده کنند که بسیار پیچیده و ثقیل باشد.

فرم‌های تولید محتوا در ساده نویسی و استفاده از جملات ساده هیچ  اعتباری از تخصص شما کم نخواهد کرد.

بهتر است به جای سئو کردن مطالب برای گوگل روی مخاطب و کاربر متمرکز شوید تا کاربر شما بتواند با مفهوم ساده از موضوع محتوا استفاده کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم صاحب یک کسب و کاری هستید و دوست دارید در نتایج گوگل به رتبه بالایی دست پیدا کنید، از خدمات افراد متخصص برای سئوی سایت خود استفاده کنید.

با توجه به پیچیده بودن و تغییر مداوم الگوریتم‌های گوگل بررسی دوره ای سایت یک از مهم‌ترین فاکتورهای حفظ جایگاه خود در رتبه‌های بالای گوگل است.


RankBrain

RankBrain همان همسان سازی سایت خود با هوش مصنوعی گوگل است. RankBrain تاثیر خیلی بالایی در رتبه بندی شما دارد و گوگل به آن توجه ویژه های دارد.
1- لینک سازی قدرتمند ایجاد کنید. 2- بخش های پر بازدید و کلیک خور سایت خود را تقویت کنید. 3-کلمات کلیدی سایت خود را بهینه سازی و بازبینی کنید.
با توجه به افزایش روز افزون تعداد سایت‌ها و اصلاح رتبه بندی و بهبود نتایج جستجو برای کاربران رانک برین به وجود آمد. رانک برین دستیار مرغ‌مگس خوار است.

دیدگاه خود را ثبت کنید