خود فروشی چیست؟

بسیاری از افراد هستند که توانایی معرفی خودشان را ندارند به این منظور که شخص درکار خود حرفه ای بوده اما نمی ‌‌‌تواند در مصاحبه خود را نشان دهد.

مفهوم فروش خود در مصاحبه شغلی شاید دلهره اور به نظر برسد و شما نمی خواهید مغرور یا بدخلق یا حتی بدتر از آن ناامید نشان داده شوید. اما یادگیری طریقه پیشرفت خود به شیوه ای راضی کننده همان چیزی است که مصاحبه شغلی درباره آن است. شما توانایی این را دارید که یاد بگیرید چطور با اطمینان در مورد خود به ویژه مهارت ها، علم و دستاوردهای شغلی خود با کمی تلاش صحبت کنید.

آدمی نباشید که منفی باف است و هیچ امیدی درخود نمیبیند به خاطر داشته باشید وقتی که دارید خود را می فروشید باید از نکات مثبت خود تعریف کنید. باهمان نکات مثبتی که برای خود اعمال کرده اید. اکنون خودتان را به عنوان یک نیروی حرفه ای برای شرکت های در حال توسعه می فروشید.

نکاتی برای خودفروشی:

علاقه و گرایش خود را برای استخدام درآن محیط کار نشان دهید.

در مورد کار مورد نظر قبل از مصاحبه تحقیق کنید.

برای هر شرکت یا … رزومه مخصوص آن را ارسال کنید یعنی استفاده از متن و فضای سازمانی آن شرکت.

درباره افرادی که در آن محیط مشغول به کارند تحقیق کنید.

آگهی استخدام را با دقت مطالعه کنید و اگر به مطلب نافهومی برخورد کردید حتما قبل از شروع مصاحبه بپرسید. شما باید هدف از استخدام کردن خودتان را بدانید تا تمرکز و اطلاعات خودتان را در آن زمینه افزایش دهید.

فقط گوش ندهید و به سوالات کارفرما جواب ندهید سعی کنید تا درک کاملی از نیروی مورد نظرشان داشته باشید هرچقدر که اطلاعات شما بیشتر باشد میتوانید بهتر خودتان را بفروشید.

برتری هایی که شما نسبت به افراد دیگر دارید را بازگو کنید و نشان دهید که شما چه مزیت هایی برای شرکت به ارمغان می آورید.

عاقلانه و زیرکانه عمل کنید و صبر داشته باشید که بتوانید به سوالی که در ذهن  کارفرما است جواب دهید نه به سوالی که لفظا از شما میپرسد.

مثلا از شما می‌ ‌‌‌‌پرسند آیا کتاب قانون موفقیت را خوانده اید؟

جواب عادی: بله کتاب خوبی است.

جواب عاقلانه: بله خوانده ام و توانایی این را دارم که از تمام مطالبی که خواندم به نحواحسن استفاده کنم و یک خروجی قابل توسعه ارائه بدهم.

در تعریف از خودتان زیاده روی نکنید چون اگر خوتان را فروتن نشان ندهید به شما اطمینان میدهم از استخدامتان خودداری میکنند. وقتی که شما به مصاحبه دعوت شدید یعنی سرایط ابتدایی را در شما دیده اند و فقط تایید هویتی و اخلاقیتان را مورد ارزیابی قرار میدهند.

به هیچ عنوان از خودتان عجله نشان ندهید و نگویید باید به کارهای دیگر هم برسم. چند قرار مصاحبه را در یک روز نگذارید چون جالب نیست متوجه شوند که برای چندین شرکت رزومه ارسال کرده اید و تنها هدف شما پول و کسب درامد نشان داده شود.

فروش هنری است که لازمه توانایی ایجاد روابط خوب با دیگران و همچنین علمی است که لازمه توسعه ترفندهای های پیروز و قابل تکرار است.

روایت های معنی دار آماده کنید اهمیتی ندارد که که در چه صنعتی هستید، می توانید پیش بینی کنید که سوالات مصاحبه شغلی رفتاری از شما پرسیده شود. اساساً، این سؤالات شما را وادار می کند که از تجربیات کاری گذشتتان تعریف کنید.

برای مثال، درباره وقتی تعریف کنید که در آن شکست خورده اید یا درباره وقتی به من بگویید که مجبور بودید با یک شرکت سختگیر روبرو شوید. متأسفانه، اینجاست که تعداد زیادی از جویندگان کار دچار مشکل می شوند.

برای ایجاد روایتی قانع کننده،  از نتیجه واقعی برای شایسته کردن همکاری های خود استفاده کنید: از گفت‌وگو در مورد اینکه مردم چگونه راه‌حل‌های شما را تحسین می‌کنند و چطور بر تجارت تأثیر می‌گذارید استفاده کنید. 

سوالات خاص بپرسید
راز جدا کردن خود از سایر کاندیداهای شغلی آسان است: سؤالاتی بپرسید که ارزش دارند. این سؤالات غیرعادی، شما را به عنوان یک محقق ، کنجکاو و دقیق  نشان می دهد.

مطمئن شوید که حداقل یکی از سؤالات شما نشان دهنده علاقه به چیزی است که شرکت در حال حاضر روی آن کار می کند.

دیدگاه خود را ثبت کنید