مهندس فروش کیست؟

مهندس فروش کیست؟

اگر جستجویی در فضای مجازی در مورد معنی مهندسی فروش کرده باشید با تعاریف مختلفی از کلمه مهندسی فروش آشنا خواهید شد، که هر کدام بسته به زمینه فعالیت کسب و کاری تعریف شده است. در این مطلب قصد داریم از روشی دیگر و کلی در باره اینکه مهندسی فروش چیست و از کجا آمده است بحث کنیم.

مهندس فروش کیست؟

اگر در خیابان در حال قدم زدن هستید، یا در مترو یا ماشین با تابلو‎‌های رنگی متنوعی از تبلیغات کالا و خدمات در سطح شهر مواجه می‌شوید در اصل آنها کار یک مهندسی فروش است یا مدیر دیجیتال مارکتینگ؟ اشتباه نکنید مدیر تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ زیر نظر او بر اساس برنامه سازمانی فعالیت و تبلیغات می‌کند.

واژه Sales Engineering برای مهندسی فروش در دنیا تعریف شده است. در اصل مهندسی فروش شامل یکسری مراحل و بیزنس پلان مدیریت تیم فروش یک مجموعه کسب و کار و سازمان می‌باشد که هدف آن فراهم کردن بستری امن و متعادل برای خریداران و توزیع کنندگان را شامل می‌شود.

مهندسی فروش روشی برای آسان و قابل فهم سازی مشخصات کالا یا خدمات، اطلاعات فنی و ویژگی آن برای معرفی و بازاریابی را شامل می‌شود. چرا یک مشتری برای خرید باید ویژگی محصول بهتر درک کند تا بتوانید با مقایسه و ارزیابی یک تصمیم درست در زمان خرید بگیرد.

آموزش فروش حرفه ای

ماهیت کاری یک مهندس فروش

در تمامی سازمان‌های فروش خدمات و محصول یک مهندس فروش وجود دارد که به عنوان یک رابط حرفه‌ای بین مشتری و سازمان عمل می‌کند. او مسئول هدایت و راهنمایی مشتری در استفاده از کالا و خدمات می‌باشد.

مهندس فروش وظیفه دارد با کمک مدیریت تیم فروش و پروسه فروش دانش و اطلاعات عمیقی از محصول و خدمات را به مشتری ارایه دهد. همچنین می‌تواند پورسانت، تخفیف یا امور دیجیتال مارکتینگ را کنترل و نظارت کند.

از طراحی برنامه پیچیده فروش تا طراحی و رسم استراتژی فروش از وظایف اصلی یک مهندس فروش است. در نگاه کلی تعمیرکار موتور فروش یک سازمان و کسب و کار می‌باشد که وظیفه ارتقا و بهبود آن برای رسیدن به اهداف سازمانی را دارد.

روزهای تعطیل با غیر تعطیل برای او مفهومی ندارد. برای بهتر شدن وضعیت فروش و رقابت با رقبا در هر زمان با اجرای برنامه‌های فروش تنها برای فروش بیشتر فکر می‌کند. حتی اگر شده خود شخصا با مشتری در ارتباط می‌باشد تا بتواند او را برای خرید کالا و خدمات مجذوب کند. شاید بتوان گفت یکی از سختی‌های شغل مهندسی فروش در همین مورد باشد.

مهارت‌ها

  • مهارت فردی مذاکره در فروش
  • مهارت ارایه و معرفی محصول
  • مهارت رابطه و ایجاد بستری برای ارتباط با مشتریان و تیم فروش
  • طراحی و تدوین برنامه های استراتژی محور فروش
  • درک و شناخت کامل زمینه فعالیت و خدمات یک کسب و کار و سازمان
  • آشنایی و قابلیت آینده‌نگری و پیش بینی برنامه های فروش در کوتاه مدت و بلند مدت
  • قابلیت رهبری و مدیریت تیم فروش
  • و غیره

خصوصیات فردی

یک مهندس فروش شخصی است که اطلاعات کامل در مورد یک یا چند کالا یا محصول یک شرکت، کسب و کار و سازمان را دارد. با مهارت و آموزش مدیریت و مهندسی فروش فردی است که می‌تواند در مواجه با خریداران بالقوه اطلاعات جامع و کامل‌تری در قالب های مختلف ارایه دهد.

شناسایی خطرات، چالش‌های پیش روی تیم فروش، شناخت وضعیت عرضه و تقاضا و شناسایی و رقابت در بازار و طراحی و پایه ریزی استراتژی فروش کار یک مهندس فروش می‌باشد. او باید همیشه اطلاعات خود را به روز کرده و مطابق با تغییرات سریع روش‌های نوین بازاریابی به توسعه و بهبود فروش یک سازمان و کسب و کار کمک کند.

استخدام نیرو و تیم فروش

یک مهندس فروش وظیفه مصاحبه و استخدام افرادی توانمند در زمینه به کارگیری آن در تیم فروش را به عهده دارد. در واقع بر اساس معیار و اصول و قواعد خاصی با گزینش افرادی که توانایی خوبی برای فروش و بازاریابی دارند برای توسعه تیم فروش اقدام می‌کند.

تفاوت اصلی یک مهندس فروش با یک فروشنده در چگونگی اطلاعات و علم تشریح شاخص‌های فنی محصول و بازار و همچنین چگونگی ارایه خدمات مطلوب پس از فروش در راستای تحقیق و توسعه کسب و کار و سازمان فروش می باشد. یک مهندس فروش مهارتی به مراتب قویتر از یک فروشنده دارد که می تواند یک یا چند نیروی فروش مدیریت و سازماندهی کند.

مقاله مهندس فروش کیست؟ در این مقاله مهندسی فروش دنبال کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید